woensdag, 14 april 2010

Oorderseweg, Patronaatstraat en Frans Lenaertsstraat worden volgend jaar aangepakt

Er wordt in 2011 rond de 800.000 euro geïnvesteerd om de drie straten volledig heraan te leggen. Zowel de riolering als nieuwe verlichting komen er ook nog bij.

Tussen de Oorderseweg en de Kloosterstraat/Dorpstraat is een zone 30. De straten zijn "woonstraten". De straten (vooral dan de Oorderseweg) is echter meer een straat voor sluikverkeer. Vele automobilisten gebruiken de straat om van buurgemeenten Kapellen, Brasschaat... naar de haven te rijden.

Daardoor slikt de straat méér verkeer dan het Groot Hagelkruis of Schoonbroek, die eigenlijk de wijkverzamelwegen zijn.

Daar kan misschien eindelijk een einde aan komen, want het district is van plan de straat heraan te leggen en tegelijkertijd een deel van het wijkcirculatieplan Ekeren centrum uit te voeren. Dat plan werd twee jaar geleden al voorgesteld.

Eén van de voorgestelde maatregelen is het maken van een eenrichtingstraat van de Oorderseweg. Het districtsbestuur wil van de gelegenheid gebruik maken om een aantal parkeerplaatsen bij te creëren. De Oorderseweg en aanpalende straten liggen namelijk vlakbij het Ekerse centrum, waar het Kristus-Koningplein voor het einde van 2012 zou worden heraangelegd en waardoor er een aantal parkeerplaatsen verdwijnen.

De enkelrichting zou lopen van Schoonbroek naar de Schutstraat, maar in tegengestelde richting vanaf de Schutstraat tot de Patronaatstraat. Het verkeer in het gedeelte aan de school (tussen Patronaatstraat en Groot Hagelkruis) rijdt dan weer richting Groot Hagelkruis.

De rijrichting van de Frans Lenaertsstraat blijft zoals het al verschillende jaren is. Van Groot Hagelkruis richting Patronaatstraat/Kleine Kattenberg/Molenaarstraat.

In de Patronaatstraat rijdt het verkeer dan weer richting Oorderseweg.

rijrichtingen eenrichtingsverkeer Oorderseweg, Patronaatstraat, Frans Lenaertsstraat

Bekijk de satellietfoto met aanduiding van de rijrichting hierboven en het wordt al veel duidelijker. De imaginaire tijdwinst van de automobilisten die de Oorderseweg gebruiken om naar de haven te rijden is hiermee meteen van de baan en dat is volgens mij hét sterkste punt van het verkeerscirculatieplan.

De woonstraat (samen met de andere straten natuurlijk) wordt daardoor een echte woonstraat.

Doordat ook de voetpaden worden versmald komt er ruimte vrij om aan de twee kanten van de straat te parkeren. Om de 20-25 meter zouden bomen worden ingewerkt. Dit kan in de Oorderseweg en de Patronaatstraat, waardoor die een soort lanen worden.

Het districtscollege gaat ervan uit dat de parkeerbalans kan worden opgetrokken met 53 parkeerplaatsen voor de drie straten.

Nu hoop ik maar dat de straat (vooral het lange rechte stuk van de Oorderseweg tussen Schoonbroek en de Schutstraat) niet over de hele lengte volledig aan twee zijden parkeerstrook wordt, want dan zou het meer een langgerekte parking worden en geen woonstraat meer zijn. Er moeten nog visuele rustpunten overblijven.

Op 20 april is er een hoorzitting voor de bewoners van deze drie straten waar de plannen worden voorgesteld. De mensen uit de buurt die ik er al over gesproken heb juichen de heraanleg van de straten toe en zijn heel blij dat de straten eenrichting worden om het sluikverkeer weg te werken, maar willen toch ook met nadruk geen blikken straat met alleen maar auto's.

Binnenkort publiceer ik hier nog een aantal foto's van de straten.

Opmerking 21 april: gisterenavond op de hoorzitting werd het project voorgesteld. Daar is gebleken dat het verkeer in de Molenaarstraat in de andere richting zal rijden en dat ook in de Kattenberg éénrichtingsverkeer wordt ingericht. Van Schutstraat richting Schoonbroek. Een van de volgende dagen publiceer ik een gewijzigde tekening.

De commentaren zijn gesloten.